Nya Varvet – Göteborg

Som ni förstår så var detta inte den början vi hade tänkt oss när vi satte segel ifrån Kristinehamn. Våra förväntningar grusades rejält i samma stund som masttoppen slog i vattenytan mitt ute på Vänern. Det innebar inte bara ökade kostnader och mer jobb utan även att vi blir sinkade ett par veckor. Humöret hos besättningen har gått både upp och ner, men just nu tror jag att vi är på väg uppåt för att stanna.

Efter masthaveriet har vi kunnat dra några viktiga slutsatser i alla fall:

– Vi hade väldigt tur. Ingen i besättningen blev skadad, om man bortser från några blåmärken och rispor från bärgningsarbetet.

– Masten som föll ner i vattnet istället för på däck klarade sig mirakulöst utan bucklor eller sprickor. Hade detta varit annorlunda hade våran resa varit slut där och då eftersom en ny mast hade tagit lång tid att ordna och hade blivit alldeles för dyr för att det skulle gå ihop. Hade den fallit rakt bakåt hade den förmodligen även krossat våra fina solpaneler som förser oss med ström.

– För en så pass chockartad upplevelse som ett masthaveri faktiskt är så vart skadorna ändå mer eller mindre överkomliga. Förstagsprofilen till furlexrullen vart tyvärr helt förstörd då den drogs efter båten med genuan som ett stort drivankare. Krafterna blev för stora så att profilen brast på ett ställe och vart tillböjd till ett prydligt S. Babords mantåg blev skadat och två mantågsstöttor blev böjda till bågar. Den blå sidolinjen blev skavd, samt några mindre plastskador kring mastfoten av mest estetisk karaktär. Störtbågen över sprayhooden fick ta emot bommen och blev ordentligt tillbucklad men räddade förmodligen i gengäld några i besättningen från allvarliga skallskador. På vindinstrument, lampor och lanternor som sitter på masten är funktionen ännu okänd. Genuan fick bara en liten skada i förstagsliket medan storsegelt blev revat på tre ställen.

– Ok, nu när jag skrev ned allt så lät det nog värre än vad det är. Båten Anna är fortfarande i fint skick dock utan mast på däck.

– Vi har bestämt oss för att byta ut alla vant och stag för att försäkra oss om att ett masthaveri inte kommer att inträffa igen. En liknande händelse mitt ute på en ocean kan bli fatal.

– Vår semester har faktiskt börjat så vi får lov att unna oss att ta det lite lugnt emellanåt. Innan avfärd arbetade vi stenhårt utan rast och vila för att bli klara i tid och nu med ännu fler saker på listan att fixa kan det kännas övermäktigt. Vi har därför beslutat att ta en sak i taget och låta det ta den tid det tar + att ta oss tid att göra något roligt emellanåt för att hålla moralen uppe.

I vilket fall som helst så ligger nu Båten Anna parkerad i Nya Varvet i Göteborg. Vi har stans bästa plats med utsikt över Älvsborgbron som är mycket vacker med staden i bakgrunden. Den känns lite som Göteborg svar på Sydney Harbour Bridge. Här har vi fått hjälp både med rigg och segel, men för att hålla kostnadena nere försöker vi ordna med så mycket vi kan själva.

Vårt nya Saliomat 760 prydligt monterad på akterspegeln. Den observanta läsaren ser att vindflöjel och roderblad ännu saknas.

Idag kan vi triumfera med att äntligen ha monterat på vårt vindroder – ett Sailomat 760. Ska bli riktigt spännande att testa det när väl mast och segel är tillbaka. Vi hoppas att det tryggt ska styra oss många tusen sjömil över de sju haven.

Innan jag avslutar vill jag vara tydlig med att vi inte känner oss speciellt nere. Vi är definitivt på uppgång och tar det här avbrottet i Göteborg som en chans att ordna det som inte var riktigt klart när vi lämnade Kristinehamn. Sen är ju Göteborg ändå alltid Göteborg – goa gubbar. Nedan har jag även lagt till ett litet vidoklipp från innan vårt haveri. Riktigt fin segling på Vänern på vår resas första dag:



Det här inlägget postades i Sverige - Kap Verde och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nya Varvet – Göteborg

Lämna ett svar till Paula Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*