Så var vi på Fiji

Kapten och första styrkvinna mumsar chokladmuffins ombord på Båten Anna ute på världshaven.

Efter senaste inlägget så checkade vi ut ur Tonga, fyllde tankar och dunkar med billig taxfree-diesel och gav oss av. Officiellt sett sattes kursen direkt mot Fiji men den egentliga planen var att åka ut ur stan och lägga oss i den närmsta ankarviken över natten och sedan ge oss av på morgonen därpå. Kvällen spenderades med att sy ihop vår genua som skörat i en av sömmarna men som nu återigen är prima.

När det väl var dags att ge oss av så mådde Emilie inget vidare så vi tänkte ligga kvar en natt till men efter att ha konsulterat den senaste väderleksrapporten såg vi att det inte var möjligt. Resan till Fiji skulle nämligen bli en kamp mot klockan då ett stort lågtryck skulle dra in över området om 4 dagar med kulingvindar eller kanske till och med storm. Inget man gärna är ute och seglar i. Med andra ord skulle vi vara tvungna att stanna i nästan en vecka till om vi ville stanna kvar över natten. Inte ett alternativ eftersom vi ville komma iväg + att vi checkat ut ur landet redan och officiellt redan var på väg. Vi lättade ankar på stubinen och satte kurs rakt mot Fiji.

Överfarten var en av de snabbaste någonsin då vi snittade 140 sjömil per dygn och var framme redan efter tre dagar. Det betyder att vi nästan gjorde 6 knop i snitt vilket är väldigt bra för en båt av den modellen vi har. Tyvärr betyder snabbt att det oftast inte är speciellt bekvämt. Vi hade 10-15 m/s i ryggen och båten rullade ganska  mycket vilket ibland gör det ganska svårt att sova. Under överfarten så har min fot i alla fall läkt ihop fint och infektionen är botad. Emilies mage har också lugnat ner sig så att hon återigen mår bra.

Så nu är vi alltså på Fiji. Första kvällen hade vi grillfest på båten Slick där vi grillade Mahi Mahi, Wahoo och Skipjack, fiskar som vi fångat på överfarten. Mahin, som vi hade fångat, var den största Mahin som vi hittills fått upp och den var hela 110 cm lågn och vägde  säkert 7-8 kg. I vilket fall som helst smakade den grillade fisken delikat. Sedan vi kom i tisdags har vi inte hunnit med så mycket annat än att checka in med alla myndigheter och bekanta oss lite med Savusavu, som är den lilla staden som vi ankrat upp utanför. Igår eftermiddag ösregnade det även hela eftermiddagen så vi kunde inte annat göra än att gömma oss i båten tills det blev dags att spela Uno på båten Obelisk.

Vi befinner oss alltså på ön Vanua Levu som är den den näst största ön i Fiji arkipelagen och vi har förtöjt båten vid en boj utanför byn/staden Savusavu. Människorna är otroligt trevliga här och det är ett vackert och grönt landskap som omger oss. Det är tydligt att öarna har vulkaniskt ursprung då det rinner ut varma vattenströmmar i viken där vi ligger som gör att det ångar och ryker vid lågvatten. Ja, vatten bokstavligen kokar där det sipprar ut ur marken. Inte att bada i alltså. Dessutom ska man väl se upp med att bada i flodmynningar eftersom det ska finnas en hel del av både Bullshark och Tigershark i området. Hur som helst gillar vi Fiji väldigt mycket redan och delvis kan det nog bero på att priserna äntligen börjar sjunka så att saker och ting börjar bli ganska billigt igen. Sedan Franska Polynesien har ryktet alltid varit att nästa ö ska vara bra mycket billigare men det är inte förrän här i Fiji som det stämmer.

Vi får se hur länge vi blir kvar i Fiji innan vi fortsätter mot Vanuatu men det ska finnas väldigt spektakulär snorkling här vilket måste upplevas. Vi får skriva lite mer och lägga upp bilder när vi har hunnit med att göra något mer än att checka in med myndigheter som mest finns till för att de vill åt våra pengar. (Till alla er som är sugna på att ge er av och långsegla. Ge er av så snart det går för priserna att checka in/ut ur länder går upp för varje år. Antar att de försöker ta så mycket som möjligt och höjer priserna tills det verkar som om de nått smärtgränsen. Att checka in i Fiji kostade över 1000 SEK för att få fylla i några papper med båtuppgifter och namn….)

Tills nästa gång! Salta hälsningar från oss på Båten Anna

Det här inlägget postades i Panama - Nya Zeeland och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.