Historia

Nedan kan du läsa om Båten Annas (fd. Fortuna) historia, berättad av hennes byggare Martin och Barbro Löfgren.

Liten bakgrund till tillkomsten av SS Fortuna:

Fortuna "kläcks" ur sin form i Sävsjö år 1981.

Troligen startade det hela med att jag, Martin Löfgren, i slutet på 40-talet tillsammans med min tvillingbror Göran, började segla med en uttjänt gammal badrock uppspänd på en åra. Vi fick använda familjens gamla livräddningsbåt. Båten blev av med sin motor p.g.a. bensinransoneringen efter andra världskriget. Seglandet utvecklades med ett omsytt gammalt tält som segel (sprisegel) och en granstam som mast. Segelintresset var väckt och finslipades under 4 givande somrar på Känsö i Sjövärnskårens regi. Det blev en gedigen utbildning i sjömanskap.

Under studietiden på 50 o 60-talet blev det sporadiskt seglande med Bohusjulle o Stjärnbåt. På sjuttiotalet återvände jag tillsammans med fru o 4 barn till Bohuslän. Vi köpte en träfolkbåt (en pojkdröm som gick i uppfyllelse) som vi seglade i många år. Familjen var stor o Folkbåten lite trång för 6 personer. Vi provade under några år att segla Vega o Ballad, båda med mast-headrigg. De gav inte den rätta seglingskänslan.

Efter flera års diskussioner kom vi fram till att göra ett försök att bygga en ”stor Folkbåt”, en Fortissimo, med plats för alla barnen. Trots ringa kunskaper kring praktiska ting gjorde vi slag i saken.  Jag gick en kurs i plastbåtbyggnad o hyrde sedan en Fortissimoform i  Sävsjö. Efter drygt två veckors intensivt plastande med hjälp av några kamrater o av barnen som fått några ”pryodagar” från skolan, ”kläcks” Fortuna ur sin form i mars 1981 ( Se foto ovan).

Vi flyttade hem skrovet till vårt hus i Tanumshede o efter 2,5 år i vaggan i trädgården med sågande, plastande o skruvande på all ledig tid, blev det sjösättning i augusti 1983. Premiärseglingen till Koster med hemsegling i styv sydvästlig kuling blev ett nervöst men lyckat test på 2,5 års arbete. Framför allt för det som var ovan däck.

Under de närmaste dryga 25 åren seglades Fortuna kring vår västra kust, Sverige, Norge o Danmark. När familjeekonomin förbättrades o barnen bildat egna familjer fick Fortuna nya segel inklusive den bekväma rullgenuan. Hon fick ny o starkare motor o propeller. Även inredningen förfinades under professionell ledning. Seglingsmässigt trivs hon bäst i vindar mellan 4 – 12 m/s. Allra bäst på ej alltför hård kryss. Hon är lättsam att segla ensam. Hon blir helt kursstabil med tämligen hårt skotat försegel o lite slack i en twistad stor.

Vi (Barbro o jag) har nästan 30 år av goda o ibland fantastiska minnen. Både från slöseglardagar o ibland från stunder av hårdare kamper med elementen. Vi har sluppit några svårare olyckor men givetvis upplevt en del tillbud som vi o båten rett ut bra. Fortuna är pålitlig, stabil o framför allt förutsägbar i sina reaktioner. Hon är ju också helt unik i o med att Fortissimon som båttyp aldrig serieproducerats. En liten detalj som vi är egenuppfinnare av och som Barbro ofta lovordar är den lilla ståplattan för om förpulpiten. Den underlättar verkligen vid tilläggningar i t.ex. naturhamnar med branta o ibland hala klippor.

Nu önskar vi dig Fortuna, med nytt namn o med föryngring till rors fortsatta fina år på de sju haven.

Hälsningar
Barbro o Martin

Sista turen med Fortuna sitter Martin till rors

Kommentarer inaktiverade.