Det där gör vi inte om!

(Inlägget skrivet den 8e juni men gick inte att lägga upp förrän nu)

20S14 169E47 <–(Klicka för att se på karta)

Efter 9 dygn till sjöss var vi äntligen framme vid Vanuatus sydligaste ö Anatom. Tidigt fredag morgon gled vi in genom det skyddande revet till byn där vi kunde checka in. Vi kastade ankar och var väldigt glada över att vara framme efter en väldigt jobbig överfart.

Om vår seglats från Fiji ner till Nya Zeeland var den värsta överfarten så kommer denna på en tät andraplats. Första dagarna var helt ok med lugnt väder och kanske lite väl lite vind då vi fick motorisera 36h i sträck. Sedan fick vi in en kuling från öst som varade i nästan två dygn med ganska höga sjöar som följd. Största vågorna vi såg var nog någonstans mellan 7-8 meter från dal till topp men det är lite svårt att mäta exakt när man sitter i vår lilla båt. Sedan vred vinden på nord och väderleksrapporten lovade att följande dag skulle bli kuling igen men från väst denna gång. Lyckligtvis blev vinden något svagare och än utlovat men sjön var ändå ganska grov. Sista biten vred vinden tillbaka till syd igen vilket gjorde resan lite behagligare men vi hade fortfarande ganska ordentliga dyningar som rullade in från väst. När vädret var som värst så försökte större delen av besättningen att sova bort tiden så mycket det gick när man inte hade vakt vilket gjorde att det sociala biten och det här med matlagning fick stryka på foten. Under en natt hade vi vid tre tillfällen sjöar som bröt in över båten och fyllde upp sittbrunnen med vatten. En av dessa var så ordentlig att den med ett stort bang tryckte ner Båten Anna på sidan så pass att alla vi som låg inne och sov slängdes upp på väggen istället för att ligga på madrassen. Vi var snabba med att kontrollera att Johan som var på vakt fortfarande fanns på plats. Han var fastspänd så han var kvar men var dock ganska blöt.

Näe, att segla fram och tillbaka till Nya Zeeland har verkligen inte varit någon favorit och är verkligen inget vi känner för att göra om frivilligt. Vädret är ganska ostabilt med lågtryck som kommer in söderifrån med hårda vindar och kall luft. Har man väl gett sig av har man dessutom 8-10 dagars segling framför sig utan möjlighet att avbryta.

Nu är vi i hur som helst i Vanuatu på en ö som heter Anatom. Det är en liten ö med bara 500 – 1000 invånare. De har ingen elektricitet här så datorer och internet är väldigt avlägset. Kava baren har en generator som de använder för att få lite ljus på fredagskvällarna när det ska drickas kava men annars är det mörkt över allt så fort solen gått ner. Människorna här är väldigt trevliga och gästvänliga och vi är väldigt glada att äntligen vara här.

Idag har Nick fyllt 30 och vi firade med en frukost bestående av nybakta scones och ägg innan vi gav oss av för att leta upp öns vattenfall. Hur långt det var dit och var det låg var lite oklart men vi frågade oss fram och en ung kille var så snäll att han guidade oss hela vägen fram. Det var en ordentlig hajk på en liten illa märkt stig genom tät djungel som tog oss över vattendrag och längs med branta sluttningar. Totalt blev det nog hela 5 timmars promenad fram och tillbaka. Väl vid vattenfallet tog vi oss ett välförtjänt dopp i färskvattnet innan vi skulle gå samma väg tillbaka. Sedan har vi haft en firat med en ordentlig middag ombord med kladdkaka, vispad grädde och bananer plockade på ön. Grattis Nick på 30 års dagen! Imorn kväll seglar vi vidare mot nästa ö om vädret tillåter.

(Pappa Johan till Vidar) Hoppas att du har en härlig sommar känsla i kroppen och njuter ordentligt av sommarlovet. Idag var vi till ett vattenfall och badade lite. Det tog ett bra tag att vandra dit ca 3 timmar, men det var det värt. Vi såg stora fladdermöss på vägen. Imorgon seglar vi vidare till nästa ö. Jag tänker på dig hela tiden och allt det roliga vi ska göra när jag kommer hem. Ses snart. Hälsa alla där hemma. Puss o Kram, älskar dig gubben! Puss puss.

Det här inlägget postades i Nya Zeeland - Indonesien och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det där gör vi inte om!